A Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet a következő moldovai közgyűlésén többek között az éremmel jutalmazott minták százalékos arányára vonatkozó határozatot fogadhat el. Ezt a mértéket 30-ról 32-33%-ra lehetne emelni: de vajon miért?
A nemzetközi borversenyek világa lenyűgöző, a dinamikája azonban gyakran még a borágazat bennfentesei számára is ismeretlen. Durva becslések szerint évente körülbelül 22 000 bor nyer érmet Európában a nagy nemzetközi versenyeken. Nem minden borverseny vállalja azonban, hogy külső ellenőrök felügyelik, akik biztosítják a zsűri és a szervezők munkájának tisztességégét. A nemzetközi borversenyek őrei közé tartozik az OIV, a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet. Egyfajta borügyi Vatikán, amely a világ 50 országának képviselőiből, termelőkből és fogyasztókból áll, székhelye pedig a franciaországi Dijonban található.
Megváltoztatják az OIV által támogatott versenyeken díjazott borok százalékos arányát
Az elmúlt hetek - meglehetősen szenzációs - híre, hogy maga az OIV növelheti az általa szponzorált borversenyeken díjazott borok maximális százalékos arányát. Ez a jelenlegi 30%-ról 32-33%-ra emelkedhet. Engedélyezve továbbá, hogy az érmes borok közé sorolják mindazokat, amelyek a minimális küszöbértékkel megegyező tizedespontszámot értek el. Ma még a rendelet előírja, hogy az utolsó lehetséges ponthatáron elhelyezett borokat kizárják az éremszerzésből, ha a felvétel a 30%-os összpontszám küszöbérték túllépését eredményezné. A Szőlészeti és Borászati Szervezet hamarosan fontos határozatot fogad el a témában, a 23. közgyűlés és 46. világkongresszus alkalmával, amelyet 2025. június 16-20. között tartanak Kisinyovban, a Moldovai Köztársaság fővárosában.
A Winemag (vagyis Davide Bortone, a főszerkesztő - a szerk.) élőben, a helyszínen követi az eseményt. „Az OIV jelenleg a szőlő alapú borok és szeszesitalok nemzetközi versenyeinek szabványának felülvizsgálatán és aktualizálásán dolgozik” - erősítette meg a Winemag-nak a sajtóiroda. Ez a munka még nem fejeződött be. Ezért jelenleg nem áll módunkban nyilatkozni a témáról. Az ítéletre várva a hírek szerint több ország máris a háló kiszélesítése, azaz az OIV által szponzorált borversenyeken díjazott borok maximális százalékos arányának 2-3%-os emelése mellett foglalt állást. Továbbra is csak figyeli az eseményeket Franciaország, amelynek képviselői jelentős súlyt képviselnek a szervezet dinamikájában.
Borversenyek: túl sok a verseny az ágazatban?
A támogatók között van Olaszország, amely - több más vezető európai ország kuratóriumával együtt - eltökélt szándéka, hogy csökkentse az OIV által szponzorált borversenyek és a „saját maguk által szervezett” borversenyek közötti különbséget. Külső ellenőrök nélkül. Pontosan ez az alapvető oka annak, hogy a Szőlészeti és Borászati Szervezet a korábbinál kevésbé korlátozó jellegűvé válik. Egyes nemzetközi borversenyek, amelyeket nem külső szervezetek szponzorálnak, odáig mennek, hogy a benevezett borok 50-70%-át is díjazzák. Ez csökkenti az érmek belső értékét, és talán a verseny és általában a versenyrendszer hitelességét is, de minden bizonnyal kiváló eredményeket szállít a szervezők kasszájába, mivel a minták regisztrálása jelentős költséggel jár a termelők számára.
A legtöbb esetben ezek nemzeti szinten szervezett „no-OIV” borversenyek, amelyeken főként a házigazda ország borai szerepelnek. Jó példa erre az, ami Magyarországon történik. Míg a VinAgora Nemzetközi Borverseny, az OIV védnöksége alatt évente Budapesten megrendezett nemzetközi megmérettetés (a szabályzat szerint) a benevezett borok legfeljebb 30%-át díjazza, addig a „konkurens” magyarországi verseny - Winelovers Wine Awards néven - a benevezett mintegy 1000 mintából mára mintegy 700-at díjaz, nyilvánvalóan az OIV ellenőrzésén kívül eljárva, és kihasználva néhány borszakember hírnevét, akiket mindenféle díjazás nélkül (egyes esetekben az utazási és szállásköltségek megtérítése nélkül) hívtak meg zsűrizni.
A nemzetközi borverseny kiváló üzlet
Végül is a nemzetközi borversenyek mára igazi üzletággá váltak. Ezt jól tudják a Concours Mondial de Bruxelles szervezői is, amely az érmek valóságos hadigépezete, még „egzotikus” helyszíneken is. Gondoljunk csak a legutóbbi mexikói versenyre, ahol a 841 mexikói bor és szeszes ital közül 252 érmet szerzett (182 bor és 70 szeszes ital). Olyannyira, hogy a szervezők már a 2025-ös kiadás előkészítésén dolgoznak, amelyet novemberben Chihuahában rendeznek meg.
A CMB - amelyet a belga Vinopres cég szervez, az OIV szponzorálása nélkül - az elmúlt években tornádót szabadított el. Nemcsak azzal, hogy több országban - többek között a Balkánon, Romániában és (Közép- és Dél-)Olaszországban - kóstolókat és borversenyeket szervezett, de még a HoReCa szektorba is belépett. A Concours Mondial de Bruxelles a fajtajellegű versenyeken (példa: a 2025. április 11-13. között a bulgáriai Burgaszban megrendezett Sauvignon Selection) vagy bortípusokon (édes, pezsgő, rozé) alapuló érmek odaítélésén túlmenően egy innovatív üzleti modellt is elindított. Ez a „Wine & Spirits Experience by CMB”, amely „borbárok és borsarkok megnyitását tervezi a világ városaiban és repülőterein”.
Érmek és fogyasztók
„Kóstolóállomások” - olvasható a verseny hivatalos honlapján - »kizárólag a CMB-versenyeken díjazott borok számára«. Az egyik borbár, ahol a verseny érmes borait mutatják be, egy dél-koreai luxushelyen nyílt meg, a belga szervezőkkel megállapodott helyi közvetítőknek köszönhetően.
Ez már egy olyan lépés, ami nem marad észrevétlen az ágazatban és az ellátási láncban sem.
Davide Bortone, a szerző maga is rendszeresen bírál számtalan nemzetközi borversenyen
Többek között ez is hozzájárult ahhoz a vitához, ami végső soron az ágazat dinamikájának megváltozásával jár, amint azt a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet nemzetközi borversenyekre vonatkozó százalékos arányok lehetséges kiterjesztése is hamarosan megmutatja. Az értelmezések, filozófiák és üzleti modellek ugrásszerű növekedése azzal a kockázattal jár, hogy összezavarja a fogyasztókat ahelyett, hogy a legjobb nemzetközi borok kiválasztásában segítené őket, pedig talán ez lenne a legfontosabb. Minden másra ott van a Mastercard.
Ez a cikk eredetileg olasz nyelven a Winemag oldalán jelent meg és nem feltétlenül tükrözi a Pécsi Borozó szerkesztőségének álláspontját. Mindenesetre vitaindítónak kiváló.